Et JR Railpass er tidsbegrænset partout-rejsekort til de japanske toge, som kun kan købes af turister. Skal du rejse mere end én gang med toget, kan det måske allerede betale sig at købe et JR. Kortet kan desuden bruges på alle JR-linjer i subway’en. Da undergrundstogene opereres af 13 forskellige selskaber, skal være tålmodig med at lære, hvilke toge der går hvorhen, og hvordan togene er forbundet, samt hvilke toge, der er et JR tog. Der er ingen tvivl om, at det kan betale sig at sætte sig ordentligt ind i det store tognetværk, såvel de store linjer, som linjerne i Tokyo. På alle stationer hænger oversigtskort over togene, og der er ligeså foldere, man kan tage med sig i tasken. På den måde kommer man forholdsvis gnidningsfrit rundt og også langt omkring.
Med et japan railpass kan du komme rundt i landet meget billigt

Hvornår er et Japan Railpass en besparelse

Besparelsen starter, når du kommer ind med toget. Lidt afhængig af tid og sted, koster det 50-200,- kr at komme fra lufthavnene og ind til Tokyo Central Station. Der findes et utal af regionaltog, Xpress tog, m.m., muligheder for pladsreservation osv. Derfor kan priserne variere.
Railpass findes både som regionalt partoutkort og ét, som dækker hele Japan. Du kan med dagens kurs købe et 7- dages pas, som dækker hele Japan for omtrent 1650,- kroner. Til sammenligning koster en returrejse mellem Tokyo og Hiroshima 1250,- kr. (med dagens kurs). Så planlægger du bare ét enkelt stop i Kyoto, Osaka, eller måske Himeji, ja, så er kortet allerede tjent ind.
Læs mere her, hvor jeg plejer at få mine railpasses. Dette firma sender det med UPS fra England og leverer på omtrent 3 dage.

https://www.japan-rail-pass.com

REJSETIP: Jeg har rejst på 1. klasse nogle gange og mange gange på alm. 2. klasse. Billetten til 1. klasse er noget dyrere og da forholdene i japanske tog generelt er så gode som de er, synes jeg at man klarer sig rigtigt fint med en 2. klassesbillet.

 

Kommenter med Facebook